ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Είπαν Οι Φίλοι

December 9, 2022

EnglishGreek
greek-news-and-Radio-FL-logo

Η Ελληνική εφημερίδα και το Ελληνικό Ραδιόφωνο της Florida
The Greek Newspaper and the Greek Radio of Florida

EnglishGreek

Σε εκείνους που σκέπτονται πως η Ελλάδα σήμερα δεν έχει καμία σημασία ας μου επιτραπεί να πω ότι δεν θα μπορούσαν να κάνουν μεγαλύτερο λάθος. Η σημερινή, όπως και η παλιά Ελλάδα, έχει υψίστη σημασία για οποιονδήποτε ψάχνει να βρει τον εαυτό του.

Χένρυ Μίλλερ, 1891-1980, Αμερικανός συγγραφέας

greek-news-and-Radio-FL-logo
EnglishGreek
Theodoros Stamos

Theodoros Stamos: Σειρά Λευκάδα – Lefkada Series

19 Sep, 2022

Theodoros Stamos: Σειρά Λευκάδα – Lefkada Series ονομάζεται η αφιερωματική έκθεση για την επέτειο των 100 ετών από τη γέννηση του Ελληνοαμερικανού ζωγράφου (1922-1997), εκπροσώπου του Αφηρημένου Εξπρεσιονισμού, σε επιμέλεια της εικαστικού και θεωρητικού της Τέχνης, Χαράς Σαΐτη. Τα 39 έργα από τη σειρά Ατέρμονο Πεδίο Λευκάδα της συλλογής του Ιδρύματος Ελληνική Διασπορά που παρουσιάζονται στη Δημοτική Πινακοθήκη και Αίθουσα Τέχνης «Θεόδωρος Στάμος» του Πνευματικού Κέντρου του Δήμου Λευκαδίων έχουν αφετηρία τη σχέση του καλλιτέχνη με το φως και το τοπίο της Λευκάδας, της γενέτειρας του πατέρα του, με την οποία ανέπτυξε ιδιαίτερους δεσμούς σε μία περίοδο προσωπικής και επαγγελματικής δοκιμασίας.

Ο Στάμος γεννήθηκε στη Νέα Υόρκη από Έλληνες γονείς και σπούδασε με υποτροφία στην American Artists School. Μελέτησε την τέχνη των ιθαγενών της Αμερικής και την ελληνική τέχνη, ενώ στο έργο του άσκησε επίδραση ο βουδισμός και οι θρησκείες της Άπω Ανατολής. Από πολύ νωρίς εκθέτει σε σημαντικές γκαλερί (Betty Parsons, 1946) και έργα του εντάσσονται σε συλλογές μουσείων (Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης, 1947) και αγοράζονται από σημαντικούς συλλέκτες. Επισκέφθηκε πρώτη φορά την Ελλάδα το 1948 όπου γνώρισε τον Γιάννη Τσαρούχη και τον Νίκο Χατζηκυριάκο-Γκίκα. Το 1950 με μία ομάδα καλλιτεχνών που ονομάστηκαν The Irascibles (Οι οξύθυμοι) υπογράφει επιστολή διαμαρτυρίας εναντίον του συντηρητισμού του Μητροπολιτικού Μουσείου της Νέας Υόρκης με αφορμή μία έκθεση, την ίδια χρονιά που το μουσείο είχε αγοράσει έργο του. Ανάμεσα στους υπογράφοντες της επιστολής ήταν ο Willem de Kooning, Jackson Pollock, Clyfford Still, Mark Rothko, Barnett Newman, Ad Reinhardt κ.ά. συνδημιουργοί του αμερικανικού εξπρεσιονισμού. Το 1955 εκλέχτηκε Εταίρος του Μητροπολιτικού Μουσείου της Νέας Υόρκης. Βραβεύτηκε με το National Institute of Arts and Letters Award (1956), το Brandeis University Creative Arts Award (1959) και το National Arts Foundation Award (1967). Συνεργάστηκε με την André Emmerich Gallery (1958-1970).

Η στενή φιλία του με τον Μαρκ Ρόθκο ο οποίος αυτοκτόνησε το 1970 στάθηκε μοιραία για τη δημιουργική πορεία του Στάμου, ο οποίος βρέθηκε αντιμέτωπος με κατηγορίες για δόλια διαχείριση του έργου του Ρόθκο από την κόρη του μαζί με άλλους συνδιαχειριστές, με αποτέλεσμα την ηθική και οικονομική του καταρράκωση. Τα εννέα χρόνια της δικαστικής διαμάχης η Λευκάδα στάθηκε η Ιθάκη του καλλιτέχνη, όπου για πρώτη φορά ζούσε για μερικούς μήνες τον χρόνο και μερικά από τα έργα που δημιούργησε εκείνο το διάστημα παρουσιάζονται στην έκθεση. Σύμφωνα με τον κριτικό τέχνης Theodore F. Wolff, ο οποίος προλογίζει τον κατάλογο της έκθεσης, το έργο του Στάμου μετά την παραμονή του στη Λευκάδα υφίσταται μία μεταμόρφωση, περνάει στην απόλυτη απλότητα και χαρακτηρίζεται από μία «γαλήνια κομψότητα», «η απόδειξη ενός καλλιτέχνη που είχε βρει τον εαυτό του».

Τα έργα που παρουσιάζονται δημιουργούνται σε μία στιγμή καμπής στη ζωή του καλλιτέχνη. Αποτελούν απόσταγμα μίας εσωτερικής και καλλιτεχνικής πορείας τριών δεκαετιών, ακολουθώντας τη φιλοσοφία του Στάμου όπως την αποτυπώνει στη διάλεξή του «Γιατί η φύση στην τέχνη» του 1954, όπου αναλύει τις επιρροές του από την ασιατική παράδοση και τέχνη. Σύμφωνα με αυτές ο ζωγράφος ταυτίζεται με τη φύση, αντίθετα με τον δυισμό της δυτικής σκέψης και φέρει «μία πνευματική δύναμη που μεταδίδει ζωή και νόημα στις υλικές μορφές». Η Σειρά Λευκάδα είναι μεταφυσική απόδοση του ελληνικού τοπίου σε μία αρμονική ύφανση των εικαστικών του διαδρομών και της πνευματικότητάς του. Η ενέργεια του χρώματος που άλλοτε παραπέμπει στην αρχαία ζωγραφική, στην ένταση του ελληνικού φωτός και άλλοτε στα σινοϊαπωνικά χειρόγραφα, τα ιδεογράμματα στις συνθέσεις και η ρέουσα δυναμική των σχημάτων αποτελούν διήθηση των αισθητικών και πνευματικών αναζητήσεων και της καλλιτεχνικής του ευφυίας.

Η πρωτοβουλία του Δήμου Λευκαδίων και του Ιδρύματος Ελληνική Διασπορά φέρνει πιο κοντά το ελληνικό κοινό με το έργο του σημαντικού ζωγράφου της αμερικανικής πρωτοπορίας, φωτίζοντας μέρος της ιστορίας της ελληνικής Διασποράς η οποία δεν είναι ιδιαιτέρως γνωστή και προβεβλημένη. Ο Θεόδωρος Στάμος επιστρέφει στην Ιθάκη του, φωτίζοντας με το χρώμα του το δικό του σύμπαν του γενέθλιου τόπου.

Τα άρθρα που δημοσιεύουμε δεν απηχούν αναγκαστικά τις απόψεις μας και δεν δεσμεύουν παρά τους συγγραφείς τους. Η δημοσίευσή τους έχει να κάνει όχι με το αν συμφωνούμε με τις θέσεις που υιοθετούν, αλλά με το αν τα κρίνουμε ενδιαφέροντα για τους αναγνώστες μας.

Ακολουθήστε μας στο Facebook @grnewsradiofl

Ακολουθήστε μας στο Twitter @grnewsradiofl

 

Copyright 2021 Businessrise Group.  All rights reserved. Απαγορεύται ρητώς η αναδημοσίευση, αναπαραγωγή ή αναδιανομή μέρους ή όλου του υλικού του ιστοχώρου χωρίς τις κάτωθι προυποθέσεις: Θα υπάρχει ενεργός σύνδεσμος προς το άρθρο ή την σελίδα. Ο ενεργός σύνδεσμος θα πρέπει να είναι do follow Όταν τα κείμενα υπογράφονται από συντάκτες, τότε θα πρέπει να περιλαμβάνεται το όνομα του συντάκτη και ο ενεργός σύνδεσμος που οδηγεί στο προφίλ του Το κείμενο δεν πρέπει να αλλοιώνεται σε καμία περίπτωση ή αν αυτό κρίνεται απαραίτητο να συμβεί, τότε θα πρέπει να είναι ξεκάθαρο στον αναγνώστη ποιο είναι το πρωτότυπο κείμενο και ποιες είναι οι προσθήκες ή οι αλλαγές. αν δεν πληρούνται αυτές οι προυποθέσεις, τότε το νομικό τμήμα μας θα προβεί σε καταγγελία DMCA, χωρίς ειδοποίηση, και θα προβεί σε όλες τις απαιτούμενες νομικές ενέργειες.

Άλλα Άρθρα

Pin It on Pinterest

Share This