EnglishGreek

Η Ελληνική εφημερίδα και το Ελληνικό Ραδιόφωνο της Florida, με έδρα το Miami
The Greek News and Greek Radio in  FL

Σε εκείνους που σκέπτονται πως η Ελλάδα σήμερα δεν έχει καμία σημασία ας μου επιτραπεί να πω ότι δεν θα μπορούσαν να κάνουν μεγαλύτερο λάθος. Η σημερινή, όπως και η παλιά Ελλάδα, έχει υψίστη σημασία για οποιονδήποτε ψάχνει να βρει τον εαυτό του.

Χένρυ Μίλλερ, 1891-1980, Αμερικανός συγγραφέας

Η Ελληνική εφημερίδα και το Ελληνικό Ραδιόφωνο της Florida, με έδρα το Miami
The Greek News and Greek Radio in  FL

Subscribe to our newspaper
EnglishGreek
Η Ιστορία της συνοικίας Πλάκα από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα

Η Ιστορία της συνοικίας Πλάκα από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα

16 May, 2024

H Πλάκα είναι γνωστή και ως η γειτονιά των Θεών γιατί ακριβώς από πάνω της δεσπόζει o ιερός βράχος της Ακρόπολης; Τα αρχαιολογικά ευρήματα στην Πλάκα καταδεικνύουν μία ιστορική και πολιτισμική πορεία 6.000 ετών;

 

afierwma georgios souris e1673949273533

ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΟΥΡΗΣ

 ΠΛΑΚΑ (1884)

Ὤ! χαίρετε, Πλακιῶται,
πανάρχαιοι ἱππόται
καὶ Ἕλληνες σωστοί·
ὦ! χαίρετε σεῖς μόνοι
Κυδαθυναίων γόνοι
καὶ εὐγενῶν βλαστοί.

Ἡ Πλάκα πάλαι ἦταν
ἑστία τῶν χαρίτων
καὶ τῶν εὐπατριδῶν·
στὴν Πλάκα μόνον εἶναι
αὶ ἀληθεῖς Ἀθῆναι
τῶν Πεσιστρατιδῶν.

Ἐδῶ ἡ ἀνθηρότης,
ἐδῶ ἡ κλασσικότης
τῶν χρόνων τῶν κλεινῶν·
ἐδῶ ὁ νοῦς ὑψοῦται,
κι’ ἐπάνω της ὀρθοῦται
ὁ γίγας Παρθενών.

Σὲ κάποιο μονοπάτι
θαρρῶ πὼς τοῦ Σωκράτη
ὑπῆρχε ἡ Σχολή…
ἐδῶ βεβαίως πάλαι
Σχολαὶ θὰ ἦσαν κι’ ἄλλαι,
καὶ λόγιοι πολλοί.

Μὰ τώρα ποιὸς τὸ ξέρει
ἂν τῶν σοφῶν τὰ μέρη
δὲν εἶναι καπηλειά,
κι’ οἱ βλάμηδες μὲ γέλοια
ἀδειάζουνε βαρέλια,
καὶ παίζουνε βιολιά;

Πνοαὶ Χρυσῶν Αἰώνων
φυσοῦν καὶ Παρθενώνων
εἰς ὅλαις τῇς μεριαῖς·
ἀλλὰ μαζὶ μ’ ἐκείναις
μυρίζουν καὶ ρετσίναις
κρασιά, μουσταλευριαῖς.

Κι’ ἂν Πήγασο ζητήσῃ
κανεὶς γιὰ νὰ πηδήσῃ
στῆς Μούσης τὸ βουνό,
σὲ σᾶς καὶ μόνο ξεύρει
πὼς Πήγασο θὰ εὕρῃ
θρεμμένο καὶ φτηνό.

Ἂν φράκα δὲν φορῆτε,
ἂν τίτλους δὲν κρατῆτε
λαμπρᾶς καταγωγῆς
κι’ ἂν γιὰ τιμὴ σᾶς φθάνει
πιστοὶ τοῦ Μακρυγιάννη
νὰ μένετ’ ἐκλογεῖς,

σεῖς εἶσθε Φαναριῶται
κι’ ἄλλος κανείς, Πλακιῶται,
δὲν ἔχει τέτοια χάρι,
ἀφοῦ δικό σας μένει
κι’ αὐτὸ τοῦ Διογένη
τὸ ξακουστὸ Φανάρι.

Ο Δήμος Κυδαθηναίων (σημερινή Πλάκα) είναι το μέρος που γεννήθηκε ο  μέγιστος των κωμικών ποιητών Αριστοφάνης     

9f3bb3bfbf15d85e969232d56e2d52c8157679c7c5f59bcc03cc6fbabc215492                       

Η Πλάκα είναι η πιο παλιά συνοικία της Αθήνας και γι αυτό έχει μια πολλών αιώνων ιστορία. Αρχίζει από τα αρχαία χρόνια, περνάει στην εποχή του Βυζαντίου και τα δύσκολα χρόνια της Τουρκοκρατίας, φτάνει στα όμορφα και ρομαντικά χρόνια της λεγόμενης “Μπελ Επόκ”,για να καταλήξει στο σήμερα. Η περιοχή αυτή της Παλιάς Αθήνας, κάτω από τον Ιερό Βράχο της Ακρόπολης, διατηρεί ακόμη τη γοητεία, όπως λένε, του Χτες. Στις σελίδες αυτού του βιβλίου, που γράφτηκε με αγάπη και νοσταλγία, αλλά και με αντικειμενικότητα, ο αναγνώστης θα διαβάσει την συναρπαστική ιστορία της. Μοιάζει με παραμύθι, αλλά είναι μια αληθινή ιστορία, γιατί το παρελθόν της Πλάκας ήταν βέβαια γεμάτο ομορφιά και λάμψη, αλλά και καταστροφές και βανδαλισμούς, που έγιναν τα παλιά χρόνια από αδίστακτους κατακτητές σε αρχαία μνημεία και βυζαντινούς ναούς και τα πρόσφατα χρόνια από κάποιους, που θεώρησαν τη γραφικότητα της παλιάς αυτής Αθηναϊκής συνοικίας εμπόρευμα. Η εφαρμογή μιας σειράς μέτρων στα πρόσφατα χρόνια εμπόδισε, ευτυχώς,την πλήρη καταστροφή της, αλλά δεν έλυσε όλα τα προβλήματα.
Η Πλάκα, που τα τελευταία χρόνια έχει προκαλέσει και το ζωηρό ενδιαφέρον μεγιστάνων του πλούτου να αποκτήσουν κάποιο από τα διασωθέντα παλιά αρχοντικά της, εξακολουθεί να βρίσκεται πάντα στο προσκήνιο. Εξακολουθεί να είναι ένας ανεκτίμητος θησαυρός για την Αθήνα και τους Αθηναίους. Ίσως γι αυτό μας μαγνητίζει και τώρα, όπως και τους ξένους, που καθημερινά την επισκέπτονται και ανεβαίνουν «Στης Πλάκας τις ανηφοριές…»

Αργότερα, ξεκινώντας από τη δεκαετία του ’30 του 19ου αιώνα στην περιοχή της Πλάκας, εγκαθίστανται δύο ομάδες κατοίκων: οι Αρβανίτες, από τους οποίους υπήρχαν τόσοι πολλοί που οι συγγραφείς του 19ου αιώνα ονόμαζαν την Πλάκα ως “συνοικία Αρβανιτών”, και μετανάστες από τα νησιά των Κυκλάδων, ειδικά από το νησί της Ανάφης, οι οποίοι βοήθησαν στην ανοικοδόμηση της πρωτεύουσας του νέου κράτους, και από μόνοι τους τακτοποίησαν ένα τετράγωνο όχι στο νεοκλασικό στυλ, που κυριάρχησε στην Αθήνα τον 19ο αιώνα, αλλά με λευκά και μπλε σπίτια κυκλαδίτικης αρχιτεκτονικής. Έτσι εμφανίστηκε ένα από τα πιο άτυπα και εκπληκτικά μέρη για την Αθήνα – τα Αναφιώτικα.
Το 1884, ξέσπασε μια τεράστια πυρκαγιά, η οποία κατέστρεψε σημαντικό μέρος των κτιρίων, αλλά ταυτόχρονα εκκαθάρισε τις περιοχές της Ρωμαϊκής Αγοράς και της Βιβλιοθήκης του αυτοκράτορα Αδριανού.
Σήμερα η Πλάκα είναι μια από τις πιο δημοφιλείς τουριστικές περιοχές της Αθήνας, που προσελκύει εκατομμύρια τουρίστες κάθε χρόνο. Λαμβάνοντας υπόψη ότι μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο η περιοχή έλαβε το καθεστώς μιας προστατευόμενης από το κράτος ζώνης, αξίζει να σημειωθεί ο ζήλος των τοπικών αρχών να τη διατηρήσουν. Υδραυλικά, αποχέτευση και καλώδια Διαδικτύου είναι κρυμμένα υπόγεια σε ειδικά κανάλια, έτσι ώστε η περιοχή να παραμείνει στην εμφάνισή της όπως θα μπορούσε να φανεί πριν από 100 χρόνια.

Ο δρόμος είχε τη δική του ιστορία…
Μπαίνοντας στην οδό Κυδαθηναίων η μηχανή του χρόνου σε μεταφέρει σε μια άλλη εποχή… στην εποχή που ακόμα λεγόταν «Ρούγα του Αλίκοκκου»…
Η οδός Κυδαθηναίων ξεκινά από τη Φιλελλήνων και καταλήγει στην Αδριανού. Το γραφικό πλακόστρωτο, η αρχιτεκτονική των κτιρίων αλλά και οι αξιόλογες οικογένειες που ζούσαν εκεί μαρτυρούν πως ο δρόμος αυτός έχει σπουδαία ιστορία. Ένα από τα ιστορικά σπίτια της οδού βρίσκεται στον αριθμό 9, γνωστό και ως οικία Σεφεριάδη. Εκεί έμενε κάποια χρόνια ο ακαδημαϊκός καθηγητής Κωνσταντίνος Τσάτσος. Το διώροφο μέγαρο που χτίστηκε στην δεκαετία του 1920 ανήκε στη σύζυγο του Τσάτσου Ιωάννα, κόρη Σεφεριάδη και αδερφή του ποιητή Γιώργου Σεφέρη. Στο πρώτο πάτωμα είχε εγκαταστήσει το γραφείο του ο Στυλιανός Σεφεριάδης, ενώ στο ισόγειο ήταν το γραφείο του ποιητή. Λίγο πιο κάτω στον αριθμό 11-13, στο κτίριο με τις δύο τοξωτές εισόδους στεγάζεται το Κέντρο Μικρασιατικών Σπουδών. Αξιόλογη είναι η εσωτερική πλευρά του κτιρίου, με το κλειστό χαγιάτι στον όροφο και την τοξωτή στοά στο ισόγειο. Στον αριθμό 17 θα βρείτε το Μουσείο Ελληνικής Λαϊκής Τέχνης που στεγάζεται εκεί από το 1973. Ο επισκέπτης μπορεί να θαυμάσει περίτεχνα κεντήματα, κεραμικά από τη Σκύρο και το Τσανάκ Κελέ, εξαιρετικά έργα αργυροχοΐας, έργα του Θεόφιλου Χατζημιχάλη. Απέναντι ακριβώς, βρίσκεται η ιστορική εκκλησία του Σωτήρος (του Κοττάκη) γνωστή ως Αγία Σωτήρα με το μικρό καταπράσινο κήπο και τα ψηλά κυπαρίσσια. Στην Κυδαθηναίων, επίσης στον αριθμό 27 της οδού βρίσκεται το αρχοντικό του Παπαρρηγόπουλου. Ο Ιωάννης Παπαρρηγόπουλος ήταν από τους πρώτους Φιλικούς και προσέφερε πολλές υπηρεσίες στην Ελλάδα στα χρόνια της Επανάστασης και μετά. Στην ίδια οδό, λίγο πιο κάτω, στον αριθμό 20, είχε και άλλο σπίτι που έδωσε προίκα στην κόρη του. Κατεβαίνοντας την Κυδαθηναίων θα συναντήσετε την οδό Μονής Αστερίου, όπου στεγάζεται σε δύο νεοκλασικά κτίρια (Μονής Αστερίου 3 και 7) το μουσείο Φρυσίρα.Επόμενος σταθμός η πλατεία Φιλομούσου Εταιρείας. Πήρε το όνομά της από τη Φιλόμουσο Εταιρεία που ιδρύθηκε το 1813 με σκοπό την προώθηση των ελληνικών σπουδών και τη διατήρηση των αρχαιολογικών θησαυρών της Αθήνας. Είναι η κεντρική πλατεία της περιοχής με πολλές καφετέριες και εστιατόρια. Απολαύστε τον καφέ σας για να συνεχίσουμε παρακάτω…

Ο Πύργος των Ανέμων

 loutra aeridon 377889799

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει και ο Πύργος των Ανέμων στην Πλάκα, γνωστός ως «Ωρολόγιο του Ανδρόνικου Κυρρήστου» από το όνομα του αρχιτέκτονα του μνημείου και αστρονόμου Ανδρόνικου. Πρόκειται για ένα μικρό σχετικά οκτάπλευρο οικοδόμημα ενταγμένο στη Ρωμαϊκή Αγορά, στο εσωτερικό του οποίου λειτουργούσε υδραυλικό ρολόι. Στην κορυφή της στέγης του, υπήρχε ένας μπρούντζινος Τρίτωνας που περιστρεφόταν σύμφωνα με τον πνέοντα άνεμο και έδειχνε με μπρούντζινο ραβδί έναν από τους οχτώ ανέμους, που απεικονίζονται προσωποποιημένοι στο πάνω τμήμα της καθεμίας από τις οκτώ πλευρές του οικοδομήματος.

Το φανάρι του Διογένη

 fanari

Φεύγοντας από την πλατεία Φιλομούσου Εταιρείας με κατεύθυνση το Μνημείο του Λυσικράτη, στη συμβολή των οδών Χαιρέφωντος και Λυσικράτους βρίσκεται η Αγία Αικατερίνη. Στο ίδιο σημείο δείτε και τα ερείπια ρωμαϊκού μνημείου.
Το μνημείο του Λυσικράτη, γνωστό και ως Φανάρι του Διογένους, βρίσκεται στην ομώνυμη πλατεία στην Πλάκα και πρόκειται για το καλύτερα σωζόμενο χορηγικό μνημείο στην Αθήνα. Κατασκευάστηκε το 334 π.Χ. από τον Λυσικράτη για να τοποθετήσει σ’ αυτό το έπαθλο της νίκης του ως χορηγού στους δραματικούς αγώνες των Μεγάλων Διονυσίων εκείνης της χρονιάς.
Το μνημείο ενσωματώθηκε κατά την περίοδο της Τουρκοκρατίας στην αυλή του μοναστηριού των Καπουτσίνων (που αργότερα μετατράπηκε σε βιβλιοθήκη και ύστερα καταστράφηκε), κάτι που βοήθησε σημαντικά στη διατήρησή του μέχρι σήμερα.

Από τα Αναφιώτικα στο Ριζόκαστρο

 anafiotika click

Από το μνημείο του Λυσικράτη, αν κινηθείτε αριστερά, όποιον δρόμο και να ακολουθήσετε, με κατεύθυνση το λόφο της Ακρόπολης θα βρείτε την πολύ όμορφη και γραφική γειτονιά των Αναφιώτικων. Αξίζει να σταθείτε λίγο εδώ και να περιπλανηθείτε στα δρομάκια της περιοχής που θυμίζουν… Κυκλάδες. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε, αφού τη σημερινή τους μορφή την πήραν από τους Αναφιώτες μαστόρους που ανέλαβαν την οικοδόμηση της πόλης των Αθηνών τον 19ο αιώνα, επί Όθωνα. Στη συνέχεια επέλεξαν τη γειτονιά αυτή ως τόπο κατοικίας τους μεταφέροντας μαζί τους τις συνήθειες και τις τοπικές ιδιαιτερότητές τους. Τα στενά σοκάκια, τα χαμηλά σπίτια και οι μικρές εκκλησίες είναι ένα σύνολο εξαιρετικά ενδιαφέρον για κάθε επισκέπτη. Τα Αναφιώτικα, εκείνη την εποχή ορίζονταν από το εκκλησάκι του Αϊ-Γιώργη του Βράχου βορειανατολικά και του Αγίου Συμεών βορειοδυτικά. Κάτω από τα Αναφιώτικα, στους πρόποδες του λόφου της Ακρόπολης, βρίσκεται η περιοχή που αποκαλούσαν Ριζόκαστρο. Τη ματιά στην οδό Πρυτανείου αιχμαλωτίζει ο Άγιος Νικόλαος ο Ραγκαβάς. Θεωρείται ένα από τα πιο αξιόλογα βυζαντινά μνημεία της πόλης των Αθηνών. Ο ναός χρονολογείται στο πρώτο μισό του 11ου αιώνα και χτίστηκε από τον Λουκά Ραγκαβά, και πιθανότατα τοποθετήθηκε η πρώτη καμπάνα, που απέκτησε ναός των Αθηνών μετά την Απελευθέρωση της Ελλάδος. Λίγο πιο πάνω στην ίδια περιοχή βρίσκεται το Μετόχι του Πανάγιου Τάφου. Οι Άγιοι Ανάργυροι είναι μία από τις πιο γνωστές εκκλησίες της Αθήνας, κυρίως γιατί συνδέεται στενά με τα έθιμα της Μεγάλης Εβδομάδας. Τελευταία μας στάση, στο πρώτο Πανεπιστήμιο της Αθήνας (λειτούργησε το 1837), επί της οδού Θόλου, που αρχικά ήταν οικία του αρχιτέκτονα Κλεάνθη. Σήμερα λειτουργεί ως Μουσείο του Πανεπιστημίου.

 

Λογοτέχνες που έζησαν στην Πλάκα:

Ο νομπελίστας Γιώργος Σεφέρης,

Ο ακαδημαϊκός και Πρόεδρος της Δημοκρατίας Κωνσταντίνος Τσάτσος,

Η   Ιωάννα Τσάτσου,

Ο   Κωστής Παλαμάς,

Ο   Εμμανουήλ Ροΐδης,

Ο   Αλέξανδρος Ραγκαβής,

Ο   Γεώργιος Αθάνας,

Ο   Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης,

Ο  Τίμος Μωραϊτίνης,

Ο  Γιώργος Δροσίνης

Ο  Δημήτριος Καμπούρογλου

 

Η «κοιτίδα» του Καραγκιόζη

 Μιχόπουλος τελη 1970 830x708 1

Το δημοφιλές λαϊκό θέαμα του θεάτρου σκιών, ο κοσμαγάπητος Καραγκιόζης, πρωτοεμφανίστηκε στην Αθήνα ως φιγούρα στα καφενεία της Πλάκας κατά την Τουρκοκρατία – μάλιστα ο «μπερντές» προσέλκυε πλήθη κόσμου στην πλατεία Λυσικράτους. Σήμερα, στην οδό Τριπόδων θα βρείτε τις «Φιγούρες και Κούκλες», ένα από τα πιο δραστήρια κέντρα θεάτρου σκιών και κουκλοθεάτρου, που συνεχίζει αυτή την παράδοση

 

Το πρώτο Πανεπιστήμιο της Αθήνας

 

Στην σκιά της Ακρόπολης, επί της οδού Θόλου, η οικία Κλεάνθη-Σάουμπερτ φιλοξένησε το πρώτο Πανεπιστήμιο που ίδρυσε ο Βασιλιάς Όθωνας το 1837. Το σπίτι αυτό αναστήλωσαν από τα «οθωμανικά του χαλάσματα» οι Σάουμπερτ και Κλεάνθης, αρχιτέκτονες στους οποίους ανάθεσε ο Ιωάννης Καποδίστριας την πολεοδομική μελέτη της πόλης μετά την σύσταση του ελληνικού κράτους, και διέμειναν σε αυτό μέχρι την ίδρυση του Πανεπιστημίου. Ονομάστηκε «Οθώνειον Πανεπιστήμιον», δίδασκε Επιστήμες, ενώ το κτίριο έμεινε μετέπειτα γνωστό ως «Παλιό Πανεπιστήμιο».

 

Ο μπάρμπα-Γιάννης ο Κανατάς

 main photo 01 barba giannis kanatas

Από τις θρυλικότερες μορφές της Αθήνας, ο περίφημος μπαρμπα-Γιάννης ο Κανατάς έμενε στην οδό Υπερείδου στην Πλάκα και καθημερινά κατηφόριζε τα δρομάκια με το γαϊδουράκι του και τα κανάτια του, πηγαίνοντας προς το Σύνταγμα. Εκεί, μάλιστα, η μορφή του είχε γίνει τόσο δημοφιλής, που η ορχήστρα της Φρουράς τον υποδεχόταν με άσματα στην πλατεία. Τις Κυριακές, ο μπαρμπα-Γιάννης μεταμφιεζόταν σε αριστοκράτη και έπιανε θέση στα γνωστά καφενεία της περιοχής, την «Ωραία Ελλάς» και το «Σολωνείον». Την δεκαετία του 1880, ο Κανατάς εξαφανίστηκε: Κανείς δεν τον ξαναείδε και οι φήμες στην Αθήνα εκείνη την εποχή οργίασαν, δημιουργώντας διάφορες θεωρίες για την μορφή του και την τύχη του.

 

Αναφιώτικα

 028B68B1 720A 404B 97FD 4334B1DD453A

Τα Αναφιώτικα πήραν το όνομά τους από Αναφιώτες οικοδόμους που έφτασαν στην Αθήνα τη δεκαετία του 1840 για να χτίσουν τα ανάκτορα του Όθωνα; Δεν είναι, λοιπόν, καθόλου τυχαίο ότι η μικρή γειτονιά, στη βορειοανατολική πλευρά του βράχου της Ακρόπολης, παραπέμπει σε Κυκλαδονήσι.

 

Μπουάτ

 images 1

 Τη δεκαετία του ’60 ξεκίνησαν από εδώ οι πιο γνωστές μπουάτ, όπως οι Εσπερίδες και η Απανεμιά, με πολλούς συνθέτες και τραγουδιστές της εποχής να δημιουργούν ένα νέο στυλ διασκέδασης εμπνευσμένο από το μουσικό ρεύμα στη Γαλλία και Ιταλία; Σήμερα λειτουργεί μόνο η Απανεμιά και ο Ζυγός.

 

Κινηματογραφικές Ταινίες

Πολλές ελληνικές ταινίες έχουν γυριστεί στην Πλάκα; H πιο σημαντική είναι η θρυλική Στέλλα του Μιχάλη Κακογιάννη με τους Μελίνα Μερκούρη και Γιώργο Φούντα. Άλλες είναι Οι Φτωχοδιάβολοι του Τζων Κρίστιαν με τον Θανάση Βέγγο, η Μαγική Πόλη του Νίκου Κούνδουρου με τον Γιώργο Φούντα και το Ψηλά τα Χέρια Χίτλερ του Ροβήρου Μανθούλη με τους Θανάση Βέγγο και Βασίλη Διαμαντόπουλο.

 

Πλάκα… Από τις λιγοστές συνοικίες της Αθήνας -αν όχι η μοναδική- οι οποία κατοικείτο αδιάκοπα από την αρχαιότητα. Η αποκαλούμενη και «Συνοικία των Θεών», κάποτε το κέντρο των Αρχαίων Αθηνών.

Η πρώτη γνωστή καταγεγραμμένη αναφορά του τοπωνυμίου «Πλάκα» είναι αυτή του Γάλλου ιατρού Ζακόμπ Σπον στο βιβλίο του Spons Voyage dItalie, de Dalmatie, de Grèce et du Levant που εκδόθηκε το 1678.

 images 3 2

Ο Ζακόμπ Σπον (γερμ. Jacob Spon, γαλλ. Jacques Spon, 1647-1685) υπήρξε Γάλλος ιατρός και πρωτοπόρος αρχαιολόγος και ένας από τους πρώτους που μελέτησε τα ελληνικά αρχαιολογικά μνημεία. Έγραψε λεπτομερές οδοιπορικό με το όνομα Voyage dItalie, de Dalmatie, de Grèce et du Levant που τυπώθηκε το 1679, και σε γερμανική μετάφραση το 1681 και 1690, το οποίο είναι σημαντικο τεκμήριο της ζωής της εποχής του. Στα επόμενα χρόνια κυκλοφόρησε τα συγγράμματα Histoire de la république de Genève (1680), Récherches curieuses dantiquité (1683) και Miscellanea eruditae antiquitatis (1685

Ο Τζώρτζ Γουέλερ τον καιρό της Οθωμανοκρατίας στην Ελλάδα ταξίδεψε στην Ελλάδα και έγραψε το ταξιδεύοντας Ελλάδα

 

Τρεις θεωρίες για την ονομασία της Πλάκας

  • Αρβανίτικης προέλευσης

Πώς πήρε αυτό το όνομα η περιοχή είναι κάτι που δεν μπορεί να ειπωθεί με βεβαιότητα. Η πιο γνωστή θεωρία είναι ότι πρόκειται για αρβανίτικης προέλευσης τοπωνύμιο. Συγκεκριμένα, στη συνοικία αυτήν ο πληθυσμός ήταν κατά πλειονότητα Αρβανίτες. Η περιοχή πήρε το όνομα από την αρβανίτικη λέξη «plake» που σημαίνει «γριά» καθώς ήταν η παλιότερη γειτονιά της περιοχής.

Ο βασικός υποστηρικτής της άποψης αυτής ήταν ο αρχιτέκτονας, πολεοδόμος και λαογράφος, Κώστας Μπίρης. Την ασπάζεται και ο δημοσιογράφος και ιστορικός ερευνητής, Γιάννης Καιροφύλας και την αναφέρει το βιβλίο του «ΣΤΗΣ ΠΛΑΚΑΣ ΤΙΣ ΑΝΗΦΟΡΙΕΣ» (Εκδόσεις ΦΙΛΙΠΠΟΤΗΣ).

  1. Η πλάκα που βρέθηκε

Αυτός που είχε υποστηρίξει μια άλλη εκδοχή ήταν ο Δημήτριος Καμπούρογλου (1852 – 1942), ιστορικός ερευνητής, λογοτέχνης, ποιητής και μέλος της Ακαδημίας Αθηνών. Η ιστορική του έρευνα επικεντρώθηκε κυρίως στην Αθήνα την περίοδο της Τουρκοκρατίας, γι’ αυτό και του δόθηκε η προσωνυμία «Αθηναιογράφος». Η προτομή του βρίσκεται σε κεντρικό σημείο της Πλάκας στην πλατεία Φιλομουσου Εταιρείας.

Ο Καμπούρογλου υποστήριζε ότι το όνομα της Πλάκας δεν είχε αρβανίτικη προέλευση. Είχε να κάνει με μια πλάκα που βρέθηκε στην διασταύρωση των οδών Θέσπιδος, Αδριανού και Τριπόδων, κοντά στην εκκλησία του Αγίου Γεωργίου του Αλεξανδρινού, βρίσκεται στην Ανατολική πλευρά της Ακρόπολης.

  1. Η τρίτη θεωρία

Υπάρχει και τρίτη θεωρία που μάλλον ελάχιστοι λαογράφοι και ιστορικοί ασπάζονται. Σύμφωνα με αυτή, η ονομασία οφείλεται στη μορφή του εδάφους η οποία είναι επίπεδη.

 

 

Βιβλιογραφία
  1. Ποιητικές Συλλογές του Σουρή. Τρίτος Τόμος 1887
  2. Γιάννης Καιροφύλας: Στης Πλάκας της Ανηφοριές
  3. Πάνος Ν. Αβραμόπουλος: Πλάκα (Ιστορική αναδρομή στην Αθήνα μας)
  4. Πλάκα: Πώς πήρε το όνομά της η «Συνοικία των Θεών
  5. George Wheler (travel writer)
  6. Ζακόμπ Σπον στο βιβλίο του Spon’s Voyage d’Italie, de Dalmatie, de Grèce et du Levant που εκδόθηκε το 1678.
  7. Πλάκα: 18 πράγματα που σίγουρα δεν γνώριζες για την πιο όμορφη γειτονιά της Αθήνας!
  8. Αφιέρωμα στην Πλάκα γιατί και η Αθήνα έχει τις ομορφιές της!

 

photos https://newsbeast.gr, https://travel.usnews.com/, https://mietbookstore.gr/, https://www.publish0x.com/, https://athensattica.com/, https://ellas2.wordpress.com/, https://ayla.culture.gr/, https://greece2021.gr/, https://www.fosonline.gr/, https://www.athensguide.org/, https://www.dinfo.gr/, https://hekint.org/

Έρευνα
Δημήτρη Συμεωνίδη JP
Δημοσιογράφος/Ανταποκριτής
Ε.Σ.Ε.Μ.Ε.( Ένωση Συντακτών Ευρωπαϊκών Μέσων Ενημέρωσης)

Τα άρθρα που δημοσιεύουμε δεν απηχούν αναγκαστικά τις απόψεις μας και δεν δεσμεύουν παρά τους συγγραφείς τους. Η δημοσίευσή τους έχει να κάνει όχι με το αν συμφωνούμε με τις θέσεις που υιοθετούν, αλλά με το αν τα κρίνουμε ενδιαφέροντα για τους αναγνώστες μας.

Ακολουθήστε μας στο Facebook @grnewsradiofl

Ακολουθήστε μας στο Twitter @grnewsradiofl

 

Copyright 2021 Businessrise Group.  All rights reserved. Απαγορεύται ρητώς η αναδημοσίευση, αναπαραγωγή ή αναδιανομή μέρους ή όλου του υλικού του ιστοχώρου χωρίς τις κάτωθι προυποθέσεις: Θα υπάρχει ενεργός σύνδεσμος προς το άρθρο ή την σελίδα. Ο ενεργός σύνδεσμος θα πρέπει να είναι do follow Όταν τα κείμενα υπογράφονται από συντάκτες, τότε θα πρέπει να περιλαμβάνεται το όνομα του συντάκτη και ο ενεργός σύνδεσμος που οδηγεί στο προφίλ του Το κείμενο δεν πρέπει να αλλοιώνεται σε καμία περίπτωση ή αν αυτό κρίνεται απαραίτητο να συμβεί, τότε θα πρέπει να είναι ξεκάθαρο στον αναγνώστη ποιο είναι το πρωτότυπο κείμενο και ποιες είναι οι προσθήκες ή οι αλλαγές. αν δεν πληρούνται αυτές οι προυποθέσεις, τότε το νομικό τμήμα μας θα προβεί σε καταγγελία DMCA, χωρίς ειδοποίηση, και θα προβεί σε όλες τις απαιτούμενες νομικές ενέργειες.

Άλλα Άρθρα

Τελευταία Άρθρα

Σχολιασμός Επικαιρότητας

Ενδιαφέροντα Θέματα

Πρωτοσέλιδα Εφημερίδων


Συμβουλές Μαγειρικής

Estiatorio Milos Miami
Estiatorio Milos Miami
Estiatorio Milos Miami
International sounds DJ Entertainment

Pin It on Pinterest

Share This